www.pribramsko.eu | www.nebeske.cz |

Z Orlova na Tok, do údolí Reservy a přes Bor zpět (okruh hlavně pro cyklisty)

2016-02-29 08:09:24 | Mgr. Jaroslav Hodrment ©

Příbramská část Orlov má pro turisty ideální polohu. Parkoviště pod lesem svou nadmořskou výškou 650 m převyšuje řadu jiných brdských výchozích bodů, umístěných kolem hranic CHKO. Navíc nedaleké centrum okresního města Příbrami může turistovi poskytnout ubytovací, stravovací a kulturní zázemí. Parkoviště je v dosahu městské hromadné dopravy. Vypravme se tedy z Orlova na Tok, poté do překrásného údolí Reservy, na Bor a přes Borské sedlo zpět do Orlova.

Lesní cesta Čihdelská.
(Foto Mgr. Jaroslav Hodrment ©)

Délka trasy: 21 km - okruh.
Značení trasy: turisticky neznačeno.
Povrch: po zpevněných cestách.
Určeno: zejména pro cyklisty.
Startovací a cílový bod: Orlov u Příbrami (parkoviště pod lesem).
Převýšení: ze startovacího bodu (Orlov) k nejvyššímu bodu trasy (Tok) je to 215 výškových metrů.

Z parkoviště Orlov se vydáme podél lesa zhruba jižním směrem (celá trasa viz mapa níže). Asi po 150 m uvidíme vpravo, těsně u cesty, poněkud nadneseně nazvanou rozhlednu Orlov. Jedná se o malou, asi 5 m vysokou dřevěnou stavbičku. Je odtud rozhled na osadu Orlov a v pozadí na město Příbram se Svatou Horou.

Po dalších asi 200 m nás již zpevněná cesta zavede do lesa a vydáme se k hájovně U Slaniny, vzdálené zhruba 1 km. U hájovny byla zřízena obora s jelením stádečkem. Hájovna u Slaniny byla původně jen roubené stavení, později se zděnou přístavbou a hospodářským zázemím.
Brdy
Hned za hájovnou začíná lesní cesta Slaninská (označena tabulkou). Je to úzká asfaltka, která se jen s malým převýšením vine směrem k Pilskému rybníku. Po asi 900 metrech se k nám z pravé strany přidá zelená turistická značka, vedoucí od vrchu Třemošná (779 m). Zelená značka nás bude provázet ještě asi 500 m, než zabočí vlevo a pokračuje dolů směrem na obec Bohutín. My se po ní ale nevydáme. Budeme pokračovat rovně po Slaninské a jen 300 m nás bude dělit od Pilského rybníka (přesněji Vodní nádrže Pilské).
Turisticky atraktivní Vodní nádrž Pilská je napájena převážně Pilským potokem a slouží k zásobování Příbrami pitnou vodou (pozor, ochrana vodního zdroje!). Původně zde byl rybník Pilka. Nádrž byla vybudována v letech 1849 –1853, nachází se v nadmořské výšce kolem 670 m a má plochu více než 20 ha. Svým objemem zadržované vody 1.870.000 m3 je největší nádrží v Brdech. V r. 1854 zde po dlouhodobých deštích došlo k protržení hráze. Přívalová vlna způsobila veliké materiální škody, zejména v níže ležící obci Bohutín. Od té doby prošla nádrž řadou rekonstrukcí.

Od Pilské nádrže budeme pokračovat dále po Slaninské, do kopce ještě asi 400 m. Po této části komunikace probíhá značená cyklostezka 8198. Na křižovatce ve tvaru "T" tato cyklostezka odbočuje vpravo a pokračuje kolem vrchu Třemošná směrem na obec Obecnici. My se však po ní nevydáme. Zabočíme naopak vlevo a budeme obcházet Pilský rybník z jeho severní strany. Po 700 metrech mineme odbočku vlevo, zvanou lesní cesta Perkanská.
Brdy
Asi po 70 metrech od odbočky lesní cesty Perkanské uvidíme vlevo pod silnicí studánku U Pilky. Ta je zařazena Českým hydrometeorologickým ústavem do státní pozorovací sítě. Studánka je rekonstruovaná, s průměrnou vydatností 0,8 litrů/s a průměrnou teplotou 7°C, turisty je hojně využívána k občerstvení.
Necelých 900 m dále po cestě narazíme na odbočku vpravo s názvem lesní cesta Čihadelská (označeno tabulkou). Ta je v současné době, na rozdíl od bývalé éry vojenského újezdu, již veřejnosti otevřená a dovede nás do náhorní části centrálních Brd, tedy směrem k nejvyššímu brdskému vrcholu Tok (865 m). K jeho dosažení nás odtud čeká zdolání 130 metrového převýšení. Vydáme se tedy po této cestě a zhruba po 500 metrech se vlevo otevře mýtina, přes níž je za vhodných podmínek docela pěkný pohled na vrcholky části Šumavy, vzdálené odtud vzdušnou čarou přibližně 75 km.
Zanedlouho mineme odbočku vpravo, nazvanou lesní cesta Káňská (označeno tabulkou). Ujedeme rovně ještě asi 700 m a uvidíme místo, kde se lesní cesta Čihadelská dotkne a zase se oddělí od takzvaného Požárního příkopu. Jedná se o široký lesní průsek, který sloužil jako protipožární opatření, oddělující ostatní les od dopadových ploch, kde po prováděných střelbách často vznikaly malé či větší požáry. Čihadelská pokračuje dále samostatně až k nedaleké rozdvojce (viz foto). Zde je třeba vydat se vpravo, směrem k lovecké boudě Carvánka. Pokud byste zde zabočili vlevo, začali byste klesat do Údolí Reservy (níže již je ale cesta neupravená).
Brdy Brdy
Pokračujeme tedy po cestě vpravo. Po necelém kilometru se před námi otevře větší prostor, lesní mýtina porostlá převážně travou. Vlevo od cesty spatříme malou lesní boudu zvanou Carvánka (veřejnosti nepřístupná, má ale otevřenou verandu se stolem a lavicemi). Dříve, o něco dále vzadu za malým rybníčkem, stávala hájovna Carvánka, původně nejvýše položené trvale obydlené stavení nejen ve Středních Čechách, ale také v českém vnitrozemí (tedy vyjma hor pohraničních). Zanikla se zřízením vojenského újezdu, byla rozebrána a znovu postavena ve Strašicích.
Brdy Brdy Brdy
Odbočíme-li z cesty kolem Carvánky vpravo a na následující cestě (tzv. Požárním příkopu) vlevo, k vrcholu Toku (865 m) nám chybí jen asi 400 metrů (Pozor: pod tímto článkem je důležitá poznámka "Které lokality jsou v Brdech přístupné a které nepřístupné?"). Tok vytváří náhorní rovinu, jehož fyzicky nejvyšším místem zřejmě budou kamenné mohyly podél Požárního příkopu (oficiálně označený vrchol se skrývá dále v lese). Hora Tok je nejvyšším místem Středočeského kraje a zároveň nejvyšším vrcholem vnitrozemským. Podrobnější informace o Toku jsou ZDE. Abychom mohli pokračovat dále v naší cestě, musíme se na původní cestu, vedoucí kolem Carvánky, vrátit.
Brdy
Kolem Carvánky pokračujeme dále rovně po lesní cestě zvané Dřevěnka (tabulka je osazena na opačném konci cesty). Z mírného kopce po necelých 2 km dospějeme k trojúhelníkové křižovatce. Zde se dostáváme na význačnou brdskou horskou silničku, nazvanou Aliance (Alianka). Tu vybudoval Colloredo-Mansfeld, aby spojila dva hospodářské celky, revír obecnický a zbirožské polesí. Tato pěkná komunikace, dnes asfaltka v zatáčkách vydlážděná, přetíná centrální Brdy v nejvyšším místě - sedle Dlouhý kámen. To v severojižním směru spojuje vrcholy Tok (865 m) a Houpák (794 m). Na trojúhelníkové křižovatce v sedle Dlouhý kámen se po Alianci vydáme vlevo. Alianka zde počíná klesat do údolí Reservy.
Brdy Brdy
Po 1 km klesání Alianka dospěje na významnou křižovatku, která se pyšní poněkud kuriózním názvem V Prdeli. My zde ale nezabloudíme. Na křižovatce se dáme vlevo na lesní cestu Hořovskou. Po ní serpentinami pokračujeme v klesání do údolí Reservy k potoku Reserva.
Brdy
Po necelém kilometru se vpravo otevře mýtina, přes kterou se nám naskytne pěkný pohled do údolí Reservy, sevřené vlevo hlavními vrcholy Faust (837 m - název nově uveden na mapě Geodézie On Line z března 2015) a Koruna (832 m) a vpravo vrcholy Jordán (826 m) a Hlava (788 m). Jedná se o velmi pěkné a poměrně odlehlé místo centrálních Brd.
Ještě pár set metrů a dostaneme se k nejnižšímu bodu Hořovské cesty, kde pod silnicí protéká potok Reserva. Ten pramení asi 1 km nad tímto místem na západních svazích Toku a pokračuje níže údolím Reservy. Reserva po 2,5 km prochází přísně utajovaným a oploceným vojenským zařízením, zvaným U Němých, níže se pak vlévá do Třítrubeckého potoka.

Od potoka Reserva pokračujeme po Hořovské poměrně ostrým stoupáním ke křižovatce s lesní cestou Carváneckou (označena tabulí). Lesní cesta Hořovská, po které budeme pokračovat v cestě, tvoří na Carvánecké jakési krátké "esíčko" vlevo a hned vpravo a odtud serpentinami velmi prudce stoupá směrem k vrcholu hory Faust. Jedná se o fyzicky nejnáročnější část cesty. Od potoka Reserva budeme nuceni zdolat 90 metrové převýšení. Po absolvování této části trasy si v sedle, spojujícím vrchol Faust (837 m) s Bohutínským vrchem (843 m), můžeme chvilku odpočinout. Zde je možno z trasy odbočit vpravo a zajít se podívat na dvě brdské osmistovky: asi 350 m vzdálený Faust a přibližně 800 m vzdálenou Korunu (832 m). Po silničce pak budeme klesat do zajímavé lokality Bor, nacházející se na velké travnaté lesní mýtině.
Brdy Brdy Brdy
Na Boru v centrálních Brdech kdysi stála malá osada se dvěma roubenkami. Na jedné z nich byla zvonička. Za nimi vystupovala velká budova z hrázděného zdiva, arcibiskupská myslivna na Boru. Ta byla vystavěna v roce 1908. Její nároží tvořila věžička s kaplí. Za ní byly nižší budovy hospodářského zázemí. Jak dosvědčují historické fotografie, myslivna hostila i lyžaře. Vojsko budovu, přes její významnou polohu i stavební hodnotu, nechalo v roce 1959 zbourat. Dnes na Boru již žádné stavby nestojí, posedět však můžeme u pěkného romantického borského rybníčku, který se rozprostírá v prameništi Třítrubeckého potoka.

Bor je také významnou brdskou křižovatkou. Na západ bychom serpentinami klesali Třítrubeckým údolím k loveckému zámečku Tři Trubky. Jižně bychom se mohli dát lesní cestou Borskou kolem vrchu Hradiště (841 m) směrem k obci Nepomuk. Abychom však náš okruh mohli uzavřít a vrátit se zpět, vydáme se směrem východním k Borskému sedlu (asi 1 km). Zde se na křižovatce dáme vlevo. Odtud už budeme prakticky jen mírně klesat směrem k Pilskému rybníku.
Brdy
Po 600 metrech mineme odbočku vpravo, lesní cestu Bahenskou. Po dalších zhruba 900 metrech projedeme kolem další, tentokrát bezejmenné odbočky vpravo. U ní se můžeme podívat na malou lesní studánku Nad Perkanskou. Jedná se o upravený a zastřešený pramen.

Po pouhých 400 metrech uvidíme stoupající odbočku vlevo, která nám bude připadat povědomá. Ano, jedná se o lesní cestu Čihadelskou, po které jsme stoupali na začátku trasy. Cestu zpět již tedy známe. Mineme tedy odbočku vpravo (lesní cesta Perkanská) a nad Pilským rybníkem odbočíme vpravo na lesní cestu Slaninskou. Po ní se kolem hájovny U Slaniny vrátíme zpět do Orlova.
Trasa - zdroje pro aplikace GPS
GPX: route.gpx
KML: route.kml
Magellan: route.wpt

Důležité informace
Brdy Brdy
Upozornění: do CHKO Brdy je vjezd motorových vozidel zakázán, hlídkuje zde Policie České republiky.
Brdy
Traumabody: v CHKO Brdy, zejména na rozhodujících křižovatkách, se nachází síť takzvaných traumabodů (Emergency Call). Jedná se o sloupky s tabulkou, na které je uvedeno číslo traumabodu, nouzová telefonní čísla a souřadnice GPS. V případě nouze slouží traumabody k snadnějšímu nalezení člověka v nouzi.

Správa CHKO Brdy: Nacházíte se na území bývalého vojenského újezdu, při nálezu munice s ní nemanipulujte a zavolejte Policii ČR. Při pohybu po území je třeba počítat s tím, že můžete na cestách potkat lesní techniku.

Žádost: Jelikož v CHKO Brdy nejsou umístěny odpadkové koše, obracíme se brdské turisty se žádostí, aby tu svoje odpadky nezanechávali. Jedná se o chráněnou krajinnou oblast - chovejte se k ní s maximální ohleduplností, respektujte pokyny správy CHKO Brdy, PČR a VLS s.p.

Které lokality jsou v Brdech přístupné a které nepřístupné?
Po otevření CHKO Brdy 1. ledna 2016 jsou centrální Brdy (bývalý Vojenský újezd Brdy) v podstatě veřejnosti přístupně, avšak s následujícími výjimkami či upozorněními:
Brdy
1) Posádkové cvičiště 13. dělostřeleckého pluku Jince. Jedná se o veřejnosti nepřístupný prostor, obsahující zhruba řečeno dopadovou plochu Brda, Jinecké hřebeny a Velký a Malý Jeskřipec. Prostor je v terénu označen výstražnými tabulemi. Mapa posádkového cvičiště a bližší informace jsou ZDE.
2) Místa, kde ještě neproběhla pyrotechnická asanace. Ta má být ukončena 31. prosince 2017. Dosud nesanované plochy jsou označeny výstražnými tabulkami. Vstup do těchto míst je na vlastní nebezpečí. Na těchto místech do ukončení pyrotechnické asanace se nedoporučuje opouštět zpevněné komunikace a vcházet do volného lesa.

3) Bývalé dopadové plochy Tok a Jordán. Do nich je vstup trvale zakázán, vyjma vyznačených turistických stezek. V prostoru bývalých dopadových ploch se pyrotechnická asanace provádět patrně nebude. Pohyb po turisticky vyznačených komunikacích však možný bude. Jistá potíž je zatím v tom, že žádná z těchto chystaných turistických tras do této chvíle označena není (značkování bude probíhat v letech 2016 - 17). Podkladové mapy k těmto trasám jsou však již připraveny, takže je již dnes zřejmé, kudy trasy povedou. Dokud však značení není hotové, nelze tyto trasy prozatím turistům oficiálně doporučit. Do prostoru mimo ně zůstane vstup zakázán, a to zřejmě i po roce 2017.
Brdy
4) Areál Armády České republiky "U Němých" v údolí potoka Reserva. Uzavřené a střežené území o rozloze cca 1,7 km2. Prostor zůstane trvale nepřístupný.
Brdy Brdy
5) Ochranná pásma vodního zdroje dle Vodního zákona (254/2001 Sb). Do ochranného pásma I. stupně je vstup a vjezd zakázán.

Mgr. Jaroslav Hodrment ©

Vaše jméno:

Váš názor: Přečtěte si Kodex diskutéra.
Autor:hoBHnYWO0AG Vloženo: 2016-06-20 19:44:07 IP: 188.143.234.***
Thanks , I’ve recently been looking for info about this subject for ages and yours is the best I have discovered till now. But, what about the cociousnln? Are you sure about the source?
Autor:Petr Vloženo: 2016-04-16 19:31:00 IP: 188.175.78.***
Venca V.: ,,S tím značením turistických tras si Klub českých turistů dává na čas. Ten běží a běží a v Brdech značkaři zatím vidět nejsou." Samotné značení turistických tras lze provádět jsou vyřešeny všechny administrativní záležitosti, teplota po celý den neklesne pod 12°C. Důležité je také zmínit, že práce značkařů KČT je dobrovolnická.
Autor:pavel Vloženo: 2016-03-06 12:23:26 IP: 176.98.110.***
Původně se mi na zdejší mapě zobrazovala navržená trasa cesty. Teď už několik dní ne. Asi nějaký bug... :(
Autor:Michal Vloženo: 2016-03-02 08:55:29 IP: 195.113.181.***
Díky za skvělý příspěvek, určitě se zde člověk dozví mnoho nových věcí s pěknými fotkami. Ikdyž jsem z druhé strany Brd (Rokycany),tento okruh z obou stran hodně často projíždím na kole. Akorát mi nejde do hlavy, proč je nová asfaltka přes Korunu, ale Alianka od Strašic stále zůstává v havarijním svavu...
Autor:pavel Vloženo: 2016-03-01 10:47:13 IP: 176.98.110.***
Rád bych ocenil autora článku za práci, kterou si s ním dal, včetně zařazení mapy a vhodných fotografií. Kdybych se toho úkolu popsat trasu chopil sám, pravděpodobně bych nezvládl ji tak stručně popsat. Díky.
Autor:J. Hodrment Vloženo: 2016-02-29 23:48:57 IP: 176.98.110.***
Pro Světoběžník: Za budovou arcibiskupské myslivny na Boru, ještě dlouhou dobu po jejím zániku, osamoceně stála její hospodářská část (ta je vidět na fotografii za hlavní budovou vpravo), také z hrázděného zdiva. Tu vojáci ušetřili. Ale v roce 1998 vyhořela a později byla také zcela odstraněna. Má-li někdo k dispozici nějaký zajímavý historický snímek či pohlednici Boru, prosím o jejich zaslání.
Autor:Světoběžník Vloženo: 2016-02-29 23:34:00 IP: 105.80.120.***
Pěkné. Dlouho jsem obdivoval arcibiskupskou myslivnu na Boru. Krásná stavba. Chtěl bych vidět obličej toho "khaki mozka", co ve zlatých padesátých letech rozkázal, aby se to srovnalo se zemí.
Autor:F. Tichý Vloženo: 2016-02-29 23:24:05 IP: 95.105.59.***
Ucelená a přehledná informace, pěkné fotky, stručný a jasný popis trasy. Jen tak dál, těším se na další trasy!
Autor:Venca V. Vloženo: 2016-02-29 23:19:58 IP: 105.85.110.***
S tím značením turistických tras si Klub českých turistů dává na čas. Ten běží a běží a v Brdech značkaři zatím vidět nejsou. Nějak se to vleče a lidi chodí po Brdech sem tam a ptají se na cestu. Oceňuji snahu tohoto serveru v tom udělat maximum. Pěkně a přehledně popsaná trasa!!! Doufám, že jich časem bude víc.